Lost Spring Class 12 Summary English | Flamingo Chapter 2 Summary | Hindi & English Summary of Lost Spring Class 12 English | Physicswallah.in
INTRODUCTION: Lost Spring Class 12 Summary English
Lost Spring shows how hard life can be for kids who can't enjoy the good things about being children because of poverty and social inequality. Poor families force their children to work at a young age, depriving them of school and childhood freedom. This is a problem that people all over the world are having. Anees Jung's story aims to highlight the importance of quality education and proactive measures against child exploitation. She says kids should enjoy their youth and not work.
![]() |
Lost Spring Class 12 Summary English | Flamingo Chapter 2 Summary | Hindi & English Summary of Lost Spring Class 12 English | Physicswallah.in |
Part 1: The Ragpickers' Daily Lives
The first part tells the story of a group of ragpickers who left Dhaka and settled in Seemapuri, which is close to Delhi. Natural disasters destroyed their homes and fields in Dhaka, forcing them to relocate to the city for survival. However, life in the city was just as difficult because it was poor and there weren't many tools.
Every morning, the author often sees a boy named Saheb going through trash in search of something useful, which he calls "gold". Some kids find trash fascinating and hopeful because it can hold coins or useful things. These children harbour aspirations and dreams, yet they lack the necessary resources and assistance to realise them. Later, Saheb gets a job at a tea stall that pays 800 rupees a month and gives him food, but it limits his freedom. His life is another example of hopes and dreams that were dashed.
Part 2: The People Who Make Bangles in Firozabad
In the second part, we learn about Mukesh's life. He was born into a family of bangle makers in Firozabad, a city famous for its glass-blowing business. There are laws against child labour, but about 20,000 kids still work in this industry under dangerous and harsh conditions. These kids work in small, dark areas next to hot furnaces, which often blind them at a young age.
Many families know they will always be poor and in debt, so they don't try to change their situation. Corrupt officials and an unhelpful system also impede their growth. Most kids think this is their fate, but Mukesh has the courage to dream of something different: he wants to be a car mechanic. He's set on walking the long way to the workshop, even though it's far away.
Conclusion
Lost Spring illustrates the dire circumstances faced by numerous children who are plagued by poverty, unemployment, and a dearth of hope. People are encouraged to fight against child abuse and make sure that all children have the right to an education, freedom, and a better future.
HINDI Summary of Lost Spring Class 12
Lost Spring – Summary (हिंदी में अनुवाद)
परिचय:Lost Spring Class 12 Summary
Lost Spring उन बच्चों की कठिन ज़िंदगी को उजागर करता है जिन्हें गरीबी और सामाजिक असमानता के कारण बचपन की मासूमियत और खुशियाँ नहीं मिल पातीं। ये गरीब बच्चे कम उम्र में ही मज़दूरी करने पर मजबूर होते हैं, जिससे शिक्षा और खेल-कूद उनके जीवन से गायब हो जाते हैं। यह समस्या केवल भारत ही नहीं, बल्कि पूरे विश्व में देखी जाती है। लेखिका Anees Jung इस कहानी के माध्यम से शिक्षा के अधिकार और बाल श्रम के खिलाफ कड़े कानूनों की आवश्यकता पर ज़ोर देती हैं। वह चाहती हैं कि बच्चों का शोषण रोका जाए ताकि वे अपने जीवन के वसंत—अपने बचपन—का आनंद ले सकें।
Part 1 – Life of the Ragpickers
पहले भाग में लेखिका उन रैगपिकर्स (कूड़ा बीनने वाले बच्चों) की ज़िंदगी का चित्रण करती हैं, जो ढाका से आकर दिल्ली के पास Seemapuri इलाके में बस गए हैं। प्राकृतिक आपदाओं ने उनके खेत और घर उजाड़ दिए, जिससे वे आजीविका की तलाश में शहर आ गए। लेकिन यहाँ की ज़िंदगी भी उनके लिए संघर्ष से भरी है—गरीबी, असुविधा और संसाधनों की कमी।
लेखिका रोज़ सुबह एक बच्चे Saheb को कूड़े में कुछ ढूंढते हुए देखती हैं। उस कूड़े में उन्हें ‘सोना’ दिखाई देता है — यानी उनके लिए कुछ भी मूल्यवान चीज़। कभी कोई सिक्का मिल जाता है, कभी कुछ उपयोगी। इन बच्चों के भी सपने होते हैं, लेकिन उन्हें पूरा करने का कोई रास्ता नहीं होता। बाद में Saheb एक चाय की दुकान पर काम करने लगता है जहाँ उसे ₹800 और खाना मिलता है, लेकिन यह नौकरी उसकी आज़ादी छीन लेती है। अब वह पहले जैसा मासूम और बेफिक्र नहीं रहा।
Part 2 – The Bangle Makers of Firozabad
दूसरे भाग में लेखिका Mukesh की कहानी सुनाती हैं, जो फिरोज़ाबाद के कांच की चूड़ियाँ बनाने वाले एक परिवार से ताल्लुक रखता है। यह शहर अपनी कांच उद्योग के लिए मशहूर है, लेकिन यहाँ करीब 20,000 बच्चे बेहद कठिन और खतरनाक हालात में काम करते हैं। ये बच्चे बंद और अंधेरी जगहों में गर्म भट्टियों के पास काम करते हैं, जिससे बहुत से बच्चे बड़े होकर अंधे हो जाते हैं।
इन परिवारों पर कर्ज़ का बोझ है और उन्हें यह सब अपनी किस्मत मानना पड़ता है। पुलिस, अधिकारी, बिचौलिए और नेता सभी उनकी तरक्की में रुकावट बनते हैं। घर की महिलाएं भी इसे अपनी नियति मान चुकी हैं। लेकिन Mukesh कुछ अलग सोचता है—उसका सपना है एक मोटर मैकेनिक बनना। भले ही गैराज उसके घर से बहुत दूर हो, लेकिन उसमें वहाँ तक पैदल चलने का जज़्बा है।
Conclusion: Lost Spring Class 12 Summary
Lost Spring हमें यह समझाता है कि किस तरह लाखों बच्चे गरीबी, शोषण और अशिक्षा के कारण अपने सपनों से दूर हो जाते हैं। यह हमें एक बेहतर समाज बनाने के लिए प्रेरित करता है जहाँ हर बच्चा आज़ादी, शिक्षा और एक उज्जवल भविष्य पा सके।
Thank you for reading this post. You can check out more articles like this at www.physicswallah.in.
Thank you
ReplyDeleteThank you
ReplyDelete